2021 személyes legjei – Cserna Endre szerint
2019-ben új toplistával bővült az Artmagazin Online repertoárja: mi, a szerkesztőség tagjai szedtük össze, hogy milyen kulturális produktumok, élmények és termékek határozták meg az adott évünket. 2020-ban, amikor a kulturális színtér szokatlan tempóban átrendeződött, kultúrafogyasztásunk megváltozott, és csupa olyasmit gyűjtöttünk listába, ami nem az adott év termése volt, viszont nekünk 2020-ban nyílt lehetőségünk az újrafelfedezésére. Idén igyekeztünk friss könyveket, műtárgyakat, filmeket, albumokat vagy éppen archívumokat választani – íme Cserna Endre kedvencei.
Gyimesi Júlia: A szellemektől a tudattalanig. Tudomány, áltudomány, pszichoanalízis, L’Harmattan Kiadó, 2019, 168 oldal, második kiadás
Gyimesi Júlia előző könyve, a Pszichoanalízis és spiritizmus a tizenkilencedik század végi és huszadik század eleji spiritiszta és okkult tanok történetét mutatja be, és arra fókuszál, hogy ezen ezoterikus irányzatok és szemfényvesztő gyakorlatok milyen módon hatottak kifejezetten megtermékenyítően vagy mennyiben konkrét gyökerei az ekkoriban épp születőben lévő pszichológia tudományának. A szellemektől a tudattalanig ugyanezen folyamatok magyar vonatkozásait mutatja be. Nem csak Ferenczi Sándor szakmai kiválóságába vagy László László felkavaró életébe kaphatunk betekintést, de a kor közgondolkodását és zeitgeist-ját is teljesen más fénytörésbe helyezi, a huszadik századi néplélek működéséhez, irracionalizmusaihoz kerülhetünk némileg közelebb. Ilyen szempontból a munka hasonló Cezary Michalski A nácizmus ezoterikus forrásai című könyvéhez: a munka azokat a bizarr és primitív, de a korban népszerű koncepciókat tárja fel, amelyekben az ősgermán, újpogány hitek összekavarodtak az antiszemitizmussal.
Blawan: Woke Up Right Handed, XL Recordings Ltd., 2021
Blawan (Jamie Roberts) eddig mozgékony és higanyszerű mocsári technózenéivel hívta fel magára a figyelmet, a most megjelent Woke Up Right Handed viszont némiképp eltávolodik a műfajtól, és az angol producer egy sokkal basszuszenésebb, néhol hip-hoposabb és táncolhatóan bizarr irányba megy el. A sötét humorú EP-n a struktúrák alárendelődnek a groteszk hangzásoknak, a textúrákat pedig lassan emésztik el a túlvezérelt a középmélyek. Miközben azt gondolhatnánk, hogy az elektronikus zene már csak a végtelen hangminták újra- és újrafeltalálásáról és remixeléséről szól, az olyan karakterek, mint Blawan nemcsak folyamatosan tudnak újat mutatni, hanem az elkövetkező évek (egyre elvetemültebb) tánczenei trendjeit is meg tudják határozni.
HITMAN III, IO Interactive, 2021
A 47-es ügynök története nemcsak rendkívül izgalmasan ér véget egy, a Kárpátok között süvítő katonai vonaton, de a fantáziadús pályáiról ismert lopakodós videójáték több egyaránt érdekfeszítő műfaji elemet is beemelt a repertoárjába. A level design a neon-noir berlini technóklubtól a Sherlock Holmes-regényeket idéző klasszikus krimis angol kúrián át a technológiai disztópiának tetsző kínai megapoliszig kalauzol minket, miközben nem igazán csavar semmit a játéksorozat megszokott formuláján, vagyis minden helyszínen bérgyilkosként végeznünk kell kijelölt célpontjainkkal. Ennek ellenére a pályák hangulata, sokszínűsége és élettelisége mentén annyi szórakoztató ötlettel, megoldással, stratégiával és izgalmas mellékszállal találkozhatunk, hogy a játék folyamatosan az újrajátszásra buzdít minket.
Valdimar Jóhannsson: Lamb, 2021
Mindennél jobban szeretném látni a szituációt, amikor az elsőfilmes Valdimar Jóhannsson vázolja az embergyerek-bárány hibrid és a magányos, de szexi izlandi farmerházaspár lélektani folkhorror mozijának ötletét Tarr Bélának, aki végül az alkotás executive producere lett. Bár a film nem feltétlenül a vérfagyasztó rémisztésben, hanem sokkal inkább vicces bizarrságában és fagyos atmoszférájában mutat újat, a hetvenes évekbeli felfutása után megint reneszánszát élő népi horror műfajának mégis meglepő és egyedi, friss értelmezési lehetőségét villantja fel.
FOR: Vacuum, Exiles Electronics, 2021
A legizgalmasabb magyar kísérleti elektronikus zenei kiadó, az Exiles első lemezmegjelenéséhez méltó módon ipari technó EP-t rakott össze Gryllus Ábris és Farkas Miklós. Átlátszó vinyl nem pörgött még így: minden trekkben mintha egy-egy multinacionális nagyvállalat, autokrata rezsim vagy elnyomó háttérhatalom transzformálná át magát ütemről-ütemre egy-egy sebezhetetlen és könyörtelen mitikus lénnyé. Táncolás nélkül is többször elővehető és elemezhető kiadvány, amely csak sokadik végighallgatásra leplezi le minden részletét. A Május 1. című szám csak online elérhető S Olbricht-remixe pedig a tört ütemek rendszerében értelmezi újra a fájdalmas átalakulást.