TOP 5 MŰALKOTÁS – Gergye Krisztián szerint

A TOP 5-ben rendszerint olyan alkotókat és szakembereket szólaltatunk meg, akik nem kötődnek közvetlenül a rovat témaköréhez. Így a kedvenc műalkotásaikat bemutató riportalanyok is más területen, nem pedig a képzőművészetben tevékenyek: legyen szó írókról, költőkről, rendezőkről, színészekről vagy éppen díszlet- és divattervezőkről. A következő válaszadónk Gergye Krisztián rendező, koreográfus, táncos és színész.

Gergye Krisztián a kortárs táncélet egyik legmarkánsabb képviselője. Rendező, koreográfus, táncos és színész. Színpadi karrierjét tradicionális jávai táncosként kezdte, majd a hagyományt kortárs szemléletmóddal ötvözve egyedi, jellegzetes tánc- és testnyelvet alakított ki. 2001 óta készít önálló koreográfiákat, eleinte projekt-jelleggel, később állandó alkotótársakkal, majd saját társulata tagjaival.


Ország Lili:

Ország Lilitől ez a kép áll hozzám legközelebb. A fal, az építmény viszonya tökéletes az emberrel, a gyerekkel. Az apró ember és a monumentális építmény kölcsönhatása, amit ez az apró ember alkotott: szinte tapintható. A képen valóban megáll az idő, nem csak megdermed, nem csak egy fotópillanatnyi hangulat, több annál. Örökérvényű, melankolikus játékosság, ami mély szomorúsággal tölt el. A tér végtelenségében kikristályosodik a szcéna. A labda, a „fekete lyuk” középen levitál, mint egy másik feneketlen univerzumba vezető pupilla. A színek a mélység és a magasság egységéről kifejezően mesélnek. Nincsenek ablakok, sem ajtók – hogy is lehetnének, hiszen maga a festmény az átjáró. Beleveszek. A képnek van egy olyan változata, ahol a labda földet ért. Az még szomorúbb. Szinte vigasztalhatatlanná tesz.

79079729 447282392581091 5565255971745300480 n
Ország Lili: A nagy fal II., 1955, olaj, vászon, 59 x 70,3 cm, Antal-Lusztig Gyűjtemény, Debrecen

Egon Schiele: 

Tökéletesen komponált, démonian erotikus. Megrendítő a test geometriája, a lángoló mellbimbók és a sebző tekintet színének azonossága, a szőrzetek buja, hiperrealisztikus tobzódása. A szemérmetlenség legelegánsabb megfogalmazása. Leleplez, provokál úgy, hogy nem ő néz, sőt szinte elbújni látszik. Úgy erotikus, hogy végre nem rejti véka alá érzékenységét a férfi, sőt felmutatja azt. Szatír, erekció nélkül. Csonkasága bármilyen egészséges végtag látványánál kellemesebb. Az ülés lendülete, a hihetetlen feltárulkozás: mágikus.

79379380 2451755378412836 5308101307477786624 n
Egon Schiele: Ülő férfi akt (Önarckép), 1910, olaj, vászon, 152,5 x 150 cm

Magdalena Abakanowicz:

Zseniális absztrakció. Hasonlóképpen képzelem el az Istenek megtestesülését. Lebeg. Érzéki, erotikus. Ősi. Teremtő. A szeretkezés anatómiája, a nemi szervek egymásba olvadása, kifordítva vagy belülről szemlélve. Egy letűnt kor rajza, archeológiai lelet.

79331348 2486196678315898 8451170761376268288 n
Magdalena Abakanowicz: Abakan Red, 1969 

Tarr Hajnalka: 

Anyag és tér találkozása, egymásba fonódása, ami valami mindkettőn túlmutató többletet mutat. Az egymásba font síkok geometriájából elővillanó mellbimbó inkább érzéki, semmint provokatív, nem él vissza a szexualitással. Új dimenziókat nyit: az ölelés gesztusát értelmezi újra és teszi tökéletesen természetessé.

 

79805643 1135473879981013 981734261490974720 n
Tarr Hajnalka: Tárgykapcsolat 39, 2018, gliclée print, szövés, 56 x 73 cm

Mohau Modisakeng: 

Fantasztikus videóinstalláció, ami nem szégyelli bemutatni az emberi pátoszt, a sérülékenységet. A természeti és a természetfölötti hatásoknak kiszolgáltatott, a valóság minden fájdalmát megtapasztaló ember rituáléja. Fenyegetett énünk. Olyan, a magányból fakadó gesztusok sora, melynek szereplői kénytelenek teljesen átadni magukat.

View 006559
Mohau Modisakeng: Átkelés, 2017, háromcsatornás videóinstalláció, 18:49