Szőke Gáspár: Római kapcsolat

Trapp Dominika


Hol is hagytuk abba 2015 októberében? Keresztesi Boti RGB című kiállítását nyitottam meg akkor épp, stílszerűen Snoop Doggot idézve, friss, ropogós magyar fordításomban, ami valahogy így hangzott: 

„Egyenes beszéd! Na, négerek, most megtudtátok, honnan jön a tesóm,
úgyhogy kussoljatok el, mielőtt még a földön találjátok magatokat.
92 van, Dr. Dre a tizsóp tetején ül! Nem hagyja abba a kis izgága seggfejek csesztetését, akárcsak egy buzeráns zsaru.
BIÁCS!”

Az idézett szövegrész Dr. Dre első szólólemezéről, a The Chronicról való. Ez az album Snoop Dogg számára is elhozta a várva várt sikert, így ő is felkapaszkodhatott Dr. Dre mellé arra a bizonyos tizsópra. „Dr. Drizzay is sittin’ on tizzop.” Ne kérdezzétek, mit is jelent ez pontosan, de a szövegkörnyezetből kikövetkeztethető: Dr. Dre nagyban volt, rendesen megszórta a várost a kiváló szarával, és ezért tisztelték a környékbéliek Comptontól Tatabánya Kertvároson át egészen Monorig, a mi Gazsink szülővárosáig.

Na de miért is fontos számunkra a tizsóp? Van az az ikonikus rajz a Kis Varsótól, talán ismeritek, ami tulajdonképpen egy koordináta-rendszer: a függőleges egyenes két végpontja „death” és „birth”, amire egy vízszintes van állítva, „cool” és „shit” szélsőértékekkel. Életre-halálra coolság, amire, hát, bármilyen szomorú is, születni kell. Valahogy az ezáltal a koordináta-rendszer által leírható valóságban meredezik ez a bizonyos tizsóp, amire csak azoknak van szemük, akik mélyre tüdőzik az utca gőzeit, gázait és bűzeit, nem tisztelik a rendőrséget, és egyenes gerinccel állnak majd oda ítéltetni, mikor végre elválik a real a fake-től. 


Szoke gaspar inda 2024 02

Szőke Gáspár: Római kapcsolat, fotó: Simon Zsuzsanna


Tehát azon a közel tíz évvel ezelőtti megnyitón, amihez Gazsinak közvetlenül az égvilágon semmi köze nem volt, azt találtam mondani, hogy a kétezres évek közepétől alkotó fiatal magyar festőművészek összesített elnevezése: Szőke Gáspár és kora. Ebből kikövetkeztethető, hogy Gazsi akkor már rég nem a tizsóp körül gyűlő aspiránsok között ácsorgott – mint akár a fiatal Boti, a győztesek nyugalmával –, hanem a tizsóp tetején nyomult „protected by niggas with big dicks, AKs and 187 skills”. Vagy hát legalábbis akkor ez így tűnt nekünk, és remélem, Gazsi, nem haragszol meg, hogy a street creditjeid lajstromával kezdtem a méltatásodat, hiszen mindez számunkra leginkább a Bajza és a Kmety György utca vonzáskörzetében jelentett igazán sokat, vagyis az Epreskert környékén, ahol jó darabig műteremtársak voltunk, és ahol pl. engem megtanítottál Dr. Oetker zselatinnal vásznat alapozni.


Szoke gaspar inda 2024 11

Szőke Gáspár: Római kapcsolat, fotó: Simon Zsuzsanna



A Snopp Doggos beszédemben így foglaltam össze tehát, valamelyest akadémikusabb nyelvhasználattal a tevékenységed: a mester a tapasztalható dolgok rendszerezését esendő geometriai összefüggések felépítésével kísérli meg újra és újra, fáradhatatlanul. Az azóta eltelt több mint tíz évben a fáradhatatlanságod mintha semmit sem lanyhult volna, azonban a geometrikus konstellációid egyre kevésbé tűntek esendőnek. Azzal kezdted ugyanis, hogy a képmezőt a legalapvetőbb alkotóelemeire bontottad fel, hogy szételemezd, majd újrakonstruáld azt szikárabb modorban, azonban érdeklődésed nem állt meg a vászon határainál: kutató tekinteted ma már az alkotó, a kép és a befogadó közti erővonalak felett pásztáz, hogy végül a retinán át a látókéregig hatoljon. Ez már az érett, analitikus Gazsi, aki nem elégszik meg azzal, ami a spontán és a félig-meddig tudatos szándékok mentén kiáramlik: az eredet és a betorkollás ma egyként az alkotói expedíciód terrénuma. És talán ez a fajta, a percepció testi realitására is érzékeny figyelem – ami egyszerre univerzálisan emberi és mégis párállóan intim – az, ami életre hívja az új képeken megjelenő organikusságot. Mintha az egyetem alatt született festmények burjánzó, megejtő pontatlanságát idővel egy tanárosan gondos, kissé fojtott játékosság váltotta volna fel, hogy abból egy, a kutató művész ihletettebb megfigyelésein alapuló, sajátos logika szerint építkező, újfent organikus és érzéki mintarendszer érlelődjön ki. 


Szoke gaspar inda 2024 26

Szőke Gáspár: Római kapcsolat, fotó: Simon Zsuzsanna


A tanáros gondosság is mintha gondoskodássá érzékenyült volna, ami nem is annyira a képek születésénél, mint inkább a kutatás során felgyűjtött képanyag rendszerezésében (az óceániai totemszobrok mintáitól, a pápaság szimbólumain át a se nem organikus, se nem geometrikus formákig), tehát az úgynevezett tananyagfejlesztés szándékában öltene testet. 


Szoke gaspar inda 2024 20

Szőke Gáspár: Római kapcsolat, fotó: Simon Zsuzsanna


Mintha a festészetet és az azt övező előkészületeket az alkotásvágy mindent átható ereje mellett ma már a kötelességtudat is hajtaná: hogy annak gyümölcseiből ne csupán Gazsi, hanem a szeretett diákjai is részesülhessenek. Az a kiáradó energia tehát, ami Gazsinak nem csupán a festészetét, hanem a rapfüzeteit is áthevítette, most már nem olyan vakító fénnyel izzik, mint a kriptonit – veszélyt is rejtve magában –, hanem hosszasan, melengetően és hívogatóan. A tizsóp talán nem is egy cool rakás, aminek a tetején a hood legrajabb kakasai kapirgásznak, hanem egy parázsló máglya, egy tábortűz, amire Gazsi hordja a geometrikus aprófát, és mindannyian köré telepedhetünk – menők, basic arcok, loserek egyaránt: vagyis az egész osztály.


Szoke gaspar inda 2024 17

Szőke Gáspár: Római kapcsolat, fotó: Simon Zsuzsanna


Szőke Gáspár: Római kapcsolat
INDA Galéria
2024. május 8. - június 19.

Screenshot 2022-06-08 at 18.09.13.jpg
„Az ideológia különféle formákba fésüli a valóságot, de ugyanakkor gúzsba is köt. A saját művészi autonómiám sokkal fontosabb.”

Az Artmagazin Online megújult arculatú videóinterjú-sorozatának harmadik részében Trapp Dominikát látogattuk meg.