EZT NÉZD – Gyári munkások Liberty felé tartanak

Ma 19 órákor nyílik a 1111-ben az amszterdami Sandberg Instituut ‘Dirty Art Department’ programján tavaly végzett Lődi Áron Metallurgia című kiállítása, amely március 29-ig lesz látható. A kiállítást K. Horváth Zsolt nyitja meg, kurátora Zemlényi-Kovács Barnabás. „Akárcsak a vasércet, a közelmúltban az összeomlás szélére került Dunai Vasmű éppen  hetvenéves működése alatt képes volt magába olvasztani a szocialista ipartól a  posztfordizmuson át a jelenlegi reindusztrializációs programig, a progresszióelvű emancipatorikus modernista vízióktól az autoriter neoliberalizmusig, a szovjet  geopolitikától a „keleti nyitáson” át az orosz-ukrán háborúig az elmúlt évtizedek politika és gazdaságtörténetét. A Metallurgia című kiállítás a financiális és identitásválságba  került egykori Dunaferr (új nevén Liberty Dunaújváros), illetve azon keresztül a régiónk  kísértő múltját és különféle jövővízióit az újmaterializmus és az „ipari gótika” (B. M.  Marshall) eszköztárát alkalmazva térképezi fel.

Érdekes együttállás, hogy szintén a szocialista éra velünk maradt szellemeivel foglalkozik a K11 Laborban március 21-ig megnézhető Munka/Verseny című tárlat. „Vigh Violetta, a MOME Média design mesterszakának végzős hallgatója egyéni kiállításában a termelékenység hajszájának nyelvi és vizuális leképezéseit vizsgálja. Fő inspirációs forrásai a magyar szocialista ruhagyári dolgozók munkakörülményeiről szóló korabeli sajtóanyagok, amelyek egy eredménytáblákkal, százalékokkal, fegyelmezett testekkel és versengéssel teli világot tárnak elénk.

Ma délután, a Keleti Károly utcai Szerkesztőségben Schneller János tart tárlatvezetést Jánosi Anna Delteperspektíva című kiállításán. „Nem lehet kellő komolytalansággal fordulni Jánosi Anna képei felé, hiszen hiába közelítünk hozzájuk komolyan, az elméletek, az olvasatok és a stíluskategóriák éppúgy leperegnek róluk, mint fókabőrről a tengervíz.

Március negyedikétől tekinthető meg Hajdu Levente Kérdeznéd merre jártam című anyaga a Keletben. A némiképp punk nemtörődömséggel („2014-2023 között készült, 35 mm-es filmre fotózott képek, műanyag ikeás keretben.”) és fanyar intézménykritikával („Nem kapott idén se NKA támogatást, nem nyert Kassák Lajos-díjat, MMA ösztöndíjat, Derkovits Gyula Képzőművészeti Ösztöndíjat, Budapest Galériás művészcsere programot. Nem állított ki Párizsban, Berlinben, Londonban, és más európai városokban sem.”) meghirdetett kiállítást Horváth Florencia nyitja meg.