Ein Ungar in Venedig - a biennále-dosszié

Rieder Gábor

Január végén megszületett a döntés az 52. Velencei Biennále magyar résztvevőjéről. A beadási határidőig 12 kurátor nyújtotta be pályázatát, amelyet öttagú zsűri (András Edit, Boros Géza, Nemes Attila, P. Szűcs Julianna, Páldi Lívia) bírált el. A nemzeti biztos szerepét ellátó Petrányi Zsolt részletes sajtóközleménye szerint a zsűri első körben a kiírásoknak tökéletesen megfelelő pályázati anyagokat vitatta meg, „de ezek között nem találtak egy olyat se, amelyet a dolgozatokban prezentált formában megvalósíthatónak ítéltek volna”.1 Majd a hiányos és hibás pályázati anyagokat szemrevételezték (a 12-ből 4 db!), amiből az egyik felkeltette a testület figyelmét.

Arbeiter verlassen das Kulturhaus, 2006, video, 5:20 min

De a nemzeti biztosnak felterjesztett, formailag hibás pályázatot Petrányi Zsolt – a projektet finanszírozó minisztériummal való konzultáció után – visszautasította. A zsűri második körben már a hibátlan pályázatok közül választott. A nyertes pályamű: Timár Katalin – Andreas Fogarasi „Kultur und Freizeit”. Sajtóértesülések szerint az elsőként felterjesztett pályázat az októberi politikai eseményekkel foglalkozott volna. De a kiírásban szereplő egy kurátor helyett két kurátort csatolt az anyaghoz.2 Az Oktatási és Kulturális Minisztérium az igen kényelmes formai hibákra hivatkozva leszavazta a kényes belpolitikai témát. Így az Ausztriában született, magyar származású Andreas Fogarasi győztes pályázata rögtön egy kis hendikeppel indul. Pedig a bécsi Képzőművészeti Akadémián és a bécsi Iparművészeti Főiskolán tanult, 1977-es születésű képzőművész projektje ennél többet érdemelne. A német „Kultur und Freizeit” címre keresztelt videosorozat a budapesti művelődési házak jelenéről szól. A régi munkásklubok hagyományát folytató, ötvenes években épített intézmények eredeti célja a munkástömegek oktatása és szórakoztatása volt. Ennek ellenére sokukban az underground művészet is szűkös otthonra lelt. A rendszerváltás azonban kíméletlenül elbánt velük, s az egykori „elit kultúra” élharcosai a szubkultúrák találkozási pontjaivá alakultak át.


1:http://www.artportal.hu/aktualis/hirek/megszuletett_az_52_velencei_biennale_nyertes_palyazata/a:1#3076
2: http://index.hu/kultur/klassz/biennale0201/


2007/1. 58. o.