Az 5 legjelentősebb képzőművészeti esemény 2017-ben – Puklus Péter szerint

Idei utolsó válaszadónk Puklus Péter fotográfus, képzőművész. 

Puklus 2005-ben diplomázott a Moholy-Nagy Művészeti Egyetem fotográfia szakán, majd Párizsban az École National Superieur de Création Industrielen New Media szakon szerzett posztgraduális mesterfokozatot. Eddig három monográfiája jelent meg: One and half meter (Kehrer Verlag, Heidelberg, 2012), Handbook to the Stars (Stokovec, Selmecbánya, 2012), és The Epic Love Story of a Warrior (SPBH Editions, London, 2016), illetve előkészületben a The Hero Mother – How to build a house (SPBH Editions, London, 2019). Legutóbbi önálló kiállításai az amszterdami FOAM-ban, a varsói Raster Galériában, a berlini Robert Morat Galériában, a C/O Berlinben, a düsseldorfi Galerie Conrads-ban, valamint a budapesti Robert Capa Fotográfiai Központban voltak. Művei szerepeltek a zágrábi Kortárs Művészeti Múzeum (Muzej suvremene umjetnosti), a New York-i International Center of Photography és a budapesti Ludwig Múzeum csoportos kiállításain. Több könyvét is jelölték neves nemzetközi díjakra, mint például az Aperture és a Paris Photo közös Fotókönyv díja, vagy a Német Fotókönyv Díj (Deutscher Fotobuchpreis). Jelenleg látható kiállításai: Life is Techno a Trafóban és Radek Brousillal közös tárlatuk, a Stupid a brnói Fait Galériában. Puklus munkáit Berlinben a Robert Morat Galéria, Düsseldorfban a Conrads Galéria és Budapesten a Glassyard Galéria képviseli.

 

A képzőművészet fogyasztása során van egy olyan rendkívül önző feltételem, hogy az adott dolognak – azzal egy időben, hogy eldöntöm, hogy tetszik (nem teszik) vagy fontos (nem fontos) – ráadásul még inspirálnia is kell valamilyen módon. Nem feltétlenül új alkotás létrehozására, de el kell ültessen valamilyen gondolatot, be kell indítson, mert anélkül valahogy nem érdekel. Ebből a szempontból gazdag év volt a tavalyi, nem is férek bele a keretbe.

 

1. Csakoda Ózd különkiadás a 444 Hangoveren

"Ózdország fővárosa Ózdváros. Ózd a csodák csodája. Kohász akarok lenni, irány a svéd acélgyártás." A Csakoda Ózd különkiadása a 444 Hangoveren, ami multiművészeti online rádiójáték és közvéleménykutatás: "Mit jelent ön szerint az a szó, hogy kultúra? – Hát hogy normálisan kell viselkedni, nem?" featuring Gazsi Rap Show "... a kurátor sem mer mélyre nyúlni / így fogunk mindannyian kimúlni...". A hangjáték felvételeit Mikulán Dávid, Szilágyi Robin és Szőke Gáspár (Gazsi Rap Show) készítették; a riportokat Trapp Dominika, Dés Márton, Kovács Kristóf és Donnák János vették fel az utcai akciók során. A maga műfajában tökéletes, semmi többet nem kell hozzátenni, hallgassátok sokszor.

 

2. ISBN könyv+galéria

Az ISBN könyvesbolt tavaly év végi megnyitása régóta tátongó lyukat tömött be a hazai művészeti kiadványok feltérképezése, összegyűjtése, bemutatása és forgalmazása területén, Istvánkó Bea szervezi és vezeti a 8. ker. Víg utca 2. alatt.


Forrás: facebook.com

 

3. OFF-Biennále 2017

Ebből a felsorolásból kihagyhatatlan az OFFBiennále. Válogatni nehéz, azóta az alábbi kettő, a biennálé kurátori csapata által rendezett kiállítás jut legtöbbször az eszembe: Játékok népe a Három hollóban (kiállító művészek: Zbyněk Baladrán, Johanna Billing, Marvin Gaye Chetwynd, Ex-Artists’ Collective (Kaszás Tamás és Loránt Anikó), Kokesch Ádám, Eva Koťátková, Joanna Piotrowska, Jean-Marie Straub és Danièle Huillet) és a Slavs and Tatars Gazemberek testvérisége című kiállítása a Viltin Galériában, a felejthetetlen savanyú uborka lével és azzal a fura gyapjú falvédővel...
 


Kokesch Ádám installációja a Játékok népe kiállításon   Fotó: Zellei Boglárka / Az OFF-Biennále Budapest Archívuma

 

4. A szocialista művészet jelképei, Centrális Galéria

Már csak az éppen aktuális (de még mindig nem látható) projektem, A hős anya kapcsán is rendkívül inspiráló volt az Aradi Nóra A szocialista képzőművészet jelképei című művészettörténeti könyve köré szőtt kiállítás a Centrális Galériában, elsősorban azért, mert segített strukturálni, csoportosítani és hangsúlyozni a mondanivalómat. Kiállító művészek: Erik Janecek / APART Collective, Adéla Babanová, Anna Baumgart, FOKUS GRUPA, Galántai György, Gróf Ferenc, Kis Varsó, Jan Pfeiffer, Randomroutines, Katarina Ševic, Société Réaliste, Szalay Péter. Kurátorok: Székely Katalin és Mélyi József.
 


Fotó: Végel Dániel / Az OFF-Biennále Budapest Archívuma

 

5. Csákány István: Tükör által, Glassyard Galéria

Csákány István Tükör által című galérianyitó kiállítása a Glassyardban elég magasra teszi a lécet a helyspecifikus installációk, a különböző technológiák együttes használata,az üzenet mélysége és kidolgozottsága háromszögében. Új, fontos és ambiciózus tér Bencsik Barnabás vezetésével a 6. kerületi Paulay Ede 25-27. alatt.
 


Forrás: facebook.com

 

+1 Abstract Hungary, Künstlerhaus Halle für Kunst & Medien, Graz

Földrajzilag nem hazai, de mérföldkő és status-check – főleg a fiatalabb képzőművészeknek – a grazi Künstlehausban a Sandro Droschl és Fenyvesi Áron által kúrált Abstract Hungary című csoportos kiállítás. Kiállító művészek: Bak Imre, Ember Sári, Fajó János, Andreas Fogarasi, Halász Péter Tamás, Jovánovics György, Kaszás Tamás, Keresztes Zsófia, Keserü Ilona, Kiss Adrian, Kokesch Ádám, Komoróczky Tamás, Lakner László, Kis Varsó, Makai Mira Dalma, Maurer Dóra, Nádler István, Nemes Márton, Puklus Péter, Rudas Klára,Szinyova Gergő, Tibor Zsolt, Ulbert Ádám, Vécsei Júlia.
 


Részlet a kiállításból Szinyova Gergő (balra), Kokesch Ádám (középen) és Bak Imre (jobbra) munkáival. Abstract Hungary, 2017, Künstlerhaus, Halle für Kunst & Medien.  Fotó: Pascal Petignat